Dlaczego prawnicy nie mogą się reklamować? Usługi prawnicze w praktyce

Biznes

Dlaczego prawnicy nie mogą się reklamować? Usługi prawnicze w praktyce

Usługi prawnicze

Rynek usług prawniczych jest niezwykle skomplikowany. Wszystko ze względu na fakt, że występuje tam naprawdę ogromna konkurencja. Otwieranie się kolejnych kancelarii powoduje, że prawnicy muszą niekiedy walczyć o własnych Klientów. Co więcej, ich sytuacja jest o tyle trudna, że w wielu przypadkach nie korzystają oni z narzędzi marketingowych, których używa się w innych branżach. Wynika to głównie z tego, że tworzenie kampanii tego typu, w licznych sytuacjach może zostać odebrane jako skrajnie nieetyczne działanie. Dlaczego prawnicy nie mogą się reklamować? W jaki sposób specjaliści tego typu pozyskują nowych kontrahentów? Gdzie szukać renomowanych kancelarii? To tylko jedne z wielu pytań, które zadaje sobie wielu użytkowników sieci. W prezentowanym artykule postaramy się rzucić nieco światła na wspomniane zagadnienia.

Dlaczego prawnicy nie mogą się reklamować?

Usługi prawnicze
Usługi prawnicze

Usługi prawnicze to bardzo specyficzna branża, w której obowiązuje wiele zasad niemających znaczenia w innych dziedzinach biznesu. Jest tak przede wszystkim dlatego, że prawnicy są zobowiązani do przestrzegania reguł określonych w kodeksie etyki. Znajdujemy w nim między innymi wzmiankę na temat tego, że zakazuje się prowadzenia kampanii marketingowych mających na celu wypromowanie danej kancelarii. 

Jednocześnie należy mieć świadomość, że niemal dekadę temu nastąpiło znacznie złagodzenie w kontekście reklamowania działalności tego typu. Zakaz w tym przypadku ma charakter czysto teoretyczny. Wszelki marketing w przypadku firm zajmujących się świadczeniem usług prawniczych zazwyczaj jest odbierany jako przejaw braku profesjonalizmu, co z kolei może skutkować wzrostem braku zainteresowania wśród potencjalnych Klientów. 

W związku z powyższym wiele kancelarii świadomie rezygnuje z prowadzenia działań mających cel reklamowy i bazuje jedynie na tzw. marketingu wewnętrznych, który polega na polecaniu określonych specjalistów przez zadowolonych interesantów. Od dziesięcioleci metoda ta cieszy się nie tylko ogromną popularnością, ale również wysokim poziomem skuteczności. Usługi prawnicze powinny zawsze reklamować się samodzielnie — dobrze wykonana praca jest podstawą utrzymania na rynku tego rodzaju. 

Usługi prawnicze: skuteczność działań ponad marketing

Niektóre branże wymagają od wykonawców szczególnego zaangażowania. Dokładnie tak wygląda to w przypadku usług prawniczych. Osoby wykonujące zawód prawnika powinny wykazywać ogromne zainteresowanie wszystkim, co wiążę się z ich pracą. Jak już wcześniej zostało wspomniane, pomoc prawna niekoniecznie powinna być reklamowana w standardowy sposób. W wielu przypadkach o wiele lepszym wyjściem jest swoisty rodzaj marketingu szeptanego, który polega na przekazywaniu dalej wiedzy o świadczeniu wysokiej jakości usług w określonym miejscu. 

Renoma i skuteczność podejmowanych działań robi na Klientach o wiele lepsze wrażenie niż dobrze zaprojektowany bilbord. Pamiętajmy, że z usług kancelarii prawnej zawsze korzystają jedynie osoby, które w danym momencie potrzebują wsparcia tego rodzaju. Nie ma więc w branży tej szans na pozyskanie przypadkowego kontrahenta. W związku z tym większość płatnych działań marketingowych prowadzonych np. za pośrednictwem internetu (Google Adwords, reklamy na portalach społecznościowych, takich jak Facebook lub Instagram) zwykle nie mają zastosowania i w rezultacie nie spełniają oczekiwań osób, które w nie inwestują. 

Prawnik z polecenia

Wystarczy przez chwilę się zastanowić, aby dojść do wniosku, że prawnik z polecenia wydaje się znacznie bardziej wiarygodny od tego, który zadaje sobie trud prowadzenia kampanii marketingowej. Niektórzy uważają, że założenia tego typu są krzywdzące dla osób działających w branży, jaką są usługi prawnicze. Mimo wszystko trzeba pogodzić się z tym, że właśnie tak prezentuje się całość tej sytuacji, jeśli chodzi o opinię społeczną. Na próżno byłoby podejmować próbę zmieniania tego punktu widzenia, o wiele prościej jest się dostosować i skupić na wykonywaniu swojej pracy w prawidłowy sposób.

Dla wielu osób naturalne jest dzielenie się ze sobą swoimi doświadczeniami w korzystaniu z różnego rodzaju usług. Jeśli zatem Klient jest zadowolony z jakości świadczonych usług prawniczych, to istnieje spora szansa, że opowie o tej kancelarii znajomym, którzy w danej chwili również poszukują pomocy prawnej.

Renoma podstawą prowadzenia biznesu

Istnieje tylko jedna skuteczna recept na sukces. Jest nią wykonywanie swojej pracy z pełnym zaangażowaniem i osiąganie założonych przez siebie celów. Prawnik wypełniający swoje obowiązki w sposób, w jaki satysfakcjonuje to jego interesantów, z pewnością nie będzie cierpiał z powodu braku zainteresowania. 

W omawianym zawodzie najważniejsza jest liczba sukcesów i wygranych spraw. To właśnie te wartości stanowią najlepszą reklamę działalności. Warto skupić się na ciągłym podnoszeniu kompetencji i inwestować w samorozwój. Zastosowanie takich porad w praktyce z pewnością szybko zaprocentuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *